Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: مبعث «رسول اکرم (ص)» زمینه دریافت حقایق انسانی را فراهم کرده است در حقیقت بشر با کمک رسالت انبیاء سعادت و سجایای اخلاقی و کرامت انسانی را کسب می‌کند، عید مبعث در کنار عیده غدیر خم عنوان اعیاد بزرگ دین اسلام را به خود اختصاص داده‌اند. تاریخ انتشار: 09:00 - 03 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۱۴۴۰

حمید وحیدی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون ارزش و اهمیت مبعث «پیامبراکرم (ص)» گفت: «پیامبراکرم (ص)» بهترین نسخه سعادت بشر هستند، ایشان نماینده خدا بر زمین و برترین مخلوقات محسوب می‌شوند، «حضرت محمد مصطفی(ص)» پس از طی مراحل تکامل روحی در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***اشاره مستقیم خداوند متعال بر رسالت «پیامبراکرم (ص)» در سوره جمعه

وی در مورد بعثت «پیامبراکرم (ص)» ابراز کرد: خداوند در سوره جمعه آیه دوم مستقیماً به رسالت «پیامبراکرم (ص)» اشاره کرده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ، اوست خدایی که میان عرب امّی یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند».

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید


وحیدی بیان کرد: انسان مخلوقی پیچیده است و این شاهکار خلقت قطعاً برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند راهنما، الگو و دفترچه راهنما است، صد البته این راهنمایی از سوی خداوند متعال باید ارائه شود، زیرا او آفریننده است و به ابعاد آنچه خود خلق کرده بهتر آشنایی دارد، بنابراین خداوند متعال به «پیامبراکرم (ص)» کتاب و حکمت آموخت و سپس آن را برای هدایت و راهنمایی مردم مبعوث کرد و به سوی جامعه بشری فرستاد.

***مبعث «رسول اکرم (ص)» زمینه‌ای برای دریافت حقایق انسانی

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون اهمیت بعثت «پیامبراکرم (ص)» تصریح کرد: مبعث «رسول اکرم (ص)» زمینه دریافت حقایق انسانی را فراهم کرده است در حقیقت بشر با کمک رسالت انبیاء سعادت و سجایای اخلاقی و کرامت انسانی را کسب می‌کند، عید مبعث در کنار عیده غدیر خم عنوان اعیاد بزرگ دین اسلام را به خود اختصاص داده‌اند، زیرا هر دو از جنس ولایت هستند، مبعث ولایت «پیامبر اکرم (ص)» و غدیر ولایت «امیرالمومنین(ع)» است، این دو بزرگوار حامل نسخه‌های کامل سعادت بشری هستند، آنان مأمورند تا با کلید توحید مسیر رستگاری را در مقابل انسان‌ها قرار دهند.

وی مبعث را از زبان «پیامبر اکرم (ص)» مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مبعث یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان محسوب می‌شود، حتی «پیامبراکرم (ص)» در مورد مبعث می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌ راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم و به مردم بیاموزم»، همین امر خود ارزش و اهمیت رسالت را مطرح می‌کند.

***«پیامبراکرم (ص)» بنده و عبد مطیع خداوند هستند

وحیدی با اشاره به ویژگی‌های «پیامبراکرم (ص)» تاکید کرد: «پیامبراکرم (ص)» بنده و عبد مطیع خداوند هستند، ایشان همواره و در همه مراحل زندگی خود پروردگار را مد نظر قرار دادند و طبق آن اعمال و رفتار خود را تنظیم کردند، این موضوعی ارزشمند و مهم برای جامعه امروز ما است، الگو قرار دادن و حرکت طبق موازین اسلام فضیلتی است که جامعه و بشر امروز به آن بسیار نیاز دارد، متاسفانه دیده می‌شود که جامعه امروز اصول ارزشمند انسانیت را فراموش کرده است.

وی ترس از پروردگار را به‌عنوان مقوله‌ای مهم مورد تاکید قرار داد و افزود: انسان همواره باید در مراحل مختلف زندگی خدا را شاهد و ناظر اعمال خود بداند و خداترس باشد این مهم در کنار امید به رستگاری و بخشش خداوند موضوعی مهم است. پیامبران مبعوث شدند تا این نکات را به بندگان خداوند متذکر شوند، باید توجه داشت که بسیاری از آسیب‌ها که امروزه در جامعه وجود دارد و مشکلات فراوانی را برای اقشار مختلف و آحاد مردم ایجاد کرده فراموش کردن یاد و نام خداوند است.


وحیدی عدالت خواهی را یکی از مهمترین اهداف بعثت «پیامبراکرم (ص)» دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به یقین ما فرستادگان خود را با دلایلی روشن از منطق و معجزه فرستادیم و با آنها کتاب آسمانی و وسیله سنجش معانی و شناسایی حق از باطل و وزن اشیاء خارجی فرو فرستادیم تا مردم در زندگی دنیا به قسط و عدل برخیزند.» نکته قابل ذکر در این آیه این است که هر چند همه پیامبران برای برپایی عدالت آمده اند ولی اجرای آن با اجبار و زور امکان ندارد، بلکه باید اندیشه و تفکر مردم را عوض کرد تا خود برای قسط و عدالت قیام کنند و زمینه را برای عدالت فراگیر و عمومی فراهم نمایند.

****اعمال روز مبعث «پیامبر اکرم (ص)» بیست و هفتم ماه رجب

محمد علی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون ارزش و جایگاه اعمال سالروز بعثت «پیامبر اکرم (ص)» گفت: بیست و هفتم ماه رجب روزی بسیار ارزشمند است و برای آن نیز اعمالی ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهم شود.

وی در همین راستا افزود: از اعمال مستحب این روز بجا آوردن غسل و خواندن زیارتنامه «امیرالمومنین (ع)» است که بسیار مورد تاکید قرار گرفته، مستحب است برای گرفتن شفای بیماران در این روز دعا کنند این امر با توجه به بیماری کرونا کهاین روزها مشکلاتی را برای برخی از مردم ایجاد کرده قابل توجه است.

رضایی به اشاره به ارزش و جایگاه مبعث «پیامبر اکرم(ص)» اظهار کرد: از «امام جواد (ع)» روایت شده است که شب بیست و هفتم رجب شبی ارزشمند است که در صبح آن «پیامبر خدا (ص)» به رسالت مبعوث شدند و چنانچه  عملی صالح همچون نماز، دعا و نیایش در آن شب بجا آورده شود اجر عمل شصت ساله را برای افراد به دنبال دارد.


رضایی به اعمال روز بیست و هفتم ماه رجب اشاره و بیان کرد: روزه گرفتن در روز مبعث «پیامبر اکرم(ص)» ثواب بسیار دارد و روز بیست و هفت رجب یکی از چهار روزی است که در طول سال برای روزه گرفتن امتیاز ویژه دارد و ثوابی برابر با روزه هفتاد ساله دارد.

***سفارش بر فرستادن هر چه بیشتر صلوات در سالروز بعثت «پیامبر اکرم(ص)»

وی با اشاره به ذکر‌های ارزشمند روز مبعث «پیامبر اکرم(ص)» ابراز کرد: بر فرستادن صلوات زیاد در روز مبعث «پیامبر اکرم(ص)» بسیار سفارش شده، روزی که در آن خداوند نظر خیر خود را شامل حال بندگان کرد و با فرستادن «خاتم النبیین(ص)» سعادت را برای هدایت بشر فراهم کرد.

رضایی خواندن زیارت «رسوال الله(ص)» حتی از راه دور را کاری بس ارزشمند در روز مبعث دانست و خاطرنشان کرد: زیارت حضرت «رسول اکرم (ص)» و «امیرالمؤمنین (ع)» در سالروز مبعث «پیامبر اکرم(ص)» فضیلت فراوانی را برای قرائت کننده به همراه دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پیامبر اکرم ص کارشناس علوم قرآنی پیامبر اکرم ص بیست و هفتم رسول اکرم روز مبعث ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد

 آیت‌الله جوادی آملی ۱۹ اردیبهشت ماه در درس اخلاق خود به شرح فرازی دیگر از نهج‌البلاغه پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است؛

حضرت امیر(ع) در تعبیر زیبایی فرمودند: الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. دنیا قرارگاه نیست و قرارگاه، آخرت است که ما در آنجا ثابت می‌شویم و نه ساکن؛ لذا اگر میلیاردها سال هم آنجا باشیم خسته نمی‌شویم؛ خستگی برای ساکن است و نه ثابت؛ فرشتگان میلیاردها سال زنده هستند و خسته نشده‌اند پس ما در آخرت به دارالقرار می‌رسیم و خسته هم نمی‌شویم گرچه با همین بدن خواهیم رفت. لذا فرشته مرگ ندا می‌دهد و می‌گوید هر چه جمع کنید از شما گرفته خواهد شد.

دنیا دار عبور است ولی برخی کودک ۸۰ و ۹۰ ساله هستند لذا در این سن هم فقط دائما این حرف‌ها را می‌زنند که ما اینقدر راه می‌رفتیم و می‌خوردیم و افتخار به چیزهای بچه‌گانه می‌کنند. اینها در زمان حرکت کرده‌اند نه در مسائل دینی؛ فرمود برخی ابنای دنیا هستند و دنیای دار مقر نیست و دار ممر است. برخی خود را فروخته‌اند زیرا هر صحنه‌ای پیش بیاید در آن حاضرند و خودفروشی کرده ولی عده‌ای در دنیا با خدا معامله کرده‌اند و بدن و حیات و جانشان را داده و شرف و انسانیت را خریده‌اند و آزاد شده‌اند؛ جهاد اکبر و اصغر کرده و با کوشش فراوان خود را خریده‌اند. پس در همین سرزمین یک عده برده و یک عده هم آزاد می‌شوند. 

حضرت امیر(ع) خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است گرچه همه از قرآن بهره می‌برند؛ ولی ایشان فرمود که قرآن را باید مورد استنطاق قرار داد و من آن را به استنطاق در می‌آورم و من سخنگوی قرآن هستم. قرآن دنیا و مردم دنیا را معرفی و وظیفه انسان‌ها را در دنیا معرفی کرده است؛ فرمود: این دنیا شامل کودکی، نوجوانی، جوانی، سالمندی و پیری است؛ شیخ بهایی فرمود وضع مردم در این ادوار تاریخی در سوره حدید بیان شده که فرموده است: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.

انسان یا کودک است و دنبال بازی، یا دنبال اشتغال و مراحل بعد تا پیری است که برای او «دارم دارم» مطرح است. پس دنیا از دوره کودکی تا پیری به این چند قسمت قابل تقسیم است؛ لعب و لهو؛ لعب، لعاب دهان است که هیچ کسی با سرگرمی و لعاب سیر نمی‌شود و با دست خالی برمی‌گردد. اگر تشنه بخواهد خود را با لعاب دهن سیراب کند فریب خورده است. خداوند در این آیه نتیجه گرفته است که این ادوار پنجگانه در نهایت متاع غرور و فریب است.

استعمار مورد پسند خدا

خداوند این دنیا که سراسر نور است و هر چیزی در زمین آیتی است تا ما را به الله برساند آفریده است و فرمود من شما را استعمار می‌کنم؛ استعمار هم دو نوع است یکی پلید و دیگری مطلوب؛ خداوند در سوره هود فرمود من شما را استعمار می‌کنم یعنی از شما می‌خواهم زمین را آباد کنید و از دل کوه، معدن بیرون بیاورید؛ من از شما می‌طلبم که سرزمین خود را آباد کنید. وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ؛ ما همه نعمات را به شما داده‌ایم و همت کنید تا کشورتان آباد شود و نباید منتظر دیگران باشید؛ بنابراین آبادنی و عمارت فقط برای مساجد نیست بلکه فراوان می‌توان «انما یعمر» را مورد استدلال قرار داد.

پس عده‌ای در همین دنیا خود را خریدند که خدا از آنان به عنوان شهدا و مجاهد و .. یاد کرده است؛ برخی در مورد پیامبر(ص) گفته‌اند که نباید تعبیر رحلت در مورد ایشان به کار برود؛ در قرآن از شهدای جبهه به عنوان شهید یاد نشده است و از کسانی که مقتول در راه خدا هستند به عنوان شهید یاد شده است؛ شهید قرآنی، شاهد است و پیامبر هر امتی هم شاهد اعمال امت خود است پس پیامبر هم شهید امم و هم شهید بر همه شهدا و انبیاء است: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ بنابراین اگر حضرت امیر تعبیر به شهید قرآنی کرده است مراد این نوع شهید است. 

خدا از همه طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و ابادانی زمین به این نیست که منتظر کسی باشیم؛ سفارش به اقتصاد مانند سفارش به راهپیمایی نیست بلکه نیازمند علم و فن و مدیریت است؛ فرمود بروید کار کنید ولی بعد از اینکه درس خواندید یا اینکه از افراد درس خوانده استفاده کنید. مرحوم صاحب وسائل در جلد ۱۷ صفحه ۴۰ و ۴۱ این روایت را نقل کرده است که از امام باقر(ع) از وجود امیرالمؤمنین نقل کرد که من وجد ماء و ترابا ثم ...؛ کسی که آب و خاک دارد و دست فقر به سوی دیگران دراز کند خدا او را از رحمتش دور می‌کند؛ اینکه انسان از متخصص استفاده نکند و متخصص تربیت نکند و بعد بگوییم کار کنید، نمی‌شود؛ اقتصاد از پیچیده‌ترین علوم است. فرمود کسی که آب و خاک دارد و فقیر است دور از رحمت خداست. پیامبر(ص) هم فرمودند اگر گفته شد یک ساعت دیگر قیامت خواهد شد و نهالی در دست شما هست؛ این نهال را بکار و بمیر؛ آیا این حرف، بوسیدنی نیست؟

اختلاس‌گران خود را برده دنیا قرار داده‌اند

بنابراین عده‌ای خود ر ا در  دنیا خریدند و خدا از آنان به عنوان مقتول فی سبیل الله یاد می‌کند و اینها شهید هستند؛ در سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. برخی خود را به دنیا می‌فروشند و خود را برده قرار می‌دهند و اختلاس می‌کنند. 

البته گاهی کسی در عرصه قلم و کار فرهنگی تلاش می‌کند و او هم باید تا آخرین لحظه عمر دست از تلاش برندارد کما اینکه کسانی چون بوعلی سینا اینطور بودند. ما در اسلام شخصیت‌هایی داشتیم که نه استاد داشت و نه شاگردی در حد خودش متولد شد حتی بهمنیار هم که انسان فحلی است در سطح او نبود. ابوریحان بیرونی وصیت کرد وقتی من ُمردم با براده‌های تراشیده شده نِی که با آن کتاب می‌نوشتم آب گرم کنید و مرا غسل دهید زیرا حاصل یک عمر قلم‌زدن من است؛ ما چنین عالمانی داشتیم و کتب گذشته به وسیله این افراد حفظ شده است و نوشته شده است. 

خدا تاکید فرمود کسانی که با من معامله کردند خود را خریدند و آزاد کردند و این کم مقامی نیست که خدا بفرماید: هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ خدا و ملائکه صلوات می‌فرستند نه صلوات افراد عادی مانند ما؛ پس ما و مسئولان نه باید راه کسی را ببندیم و نه بیراهه برویم؛ فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد زیرا خود انسان گرفتار می‌شود. دین اسلام حتی فریب یک حیوان را جایز نمی‌داند و پیامبر(ص) وقتی فردی می‌خواست اسبش را فریب دهد او را نهی کرد. برخی تعابیر در مورد حیوانات وجود دارد حالا می‌شود ملتی را با دروغ، فریب دهیم؟ 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت
  • مگافارم دام سبک؛ پروژه تحولی استان یزد برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز
  • حکم ٨ سال حبس یک کارگردان تایید شد
  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • عضو حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است